
Przeprowadzka jest przedsięwzięciem, które związane jest z koniecznością podjęcia wielu decyzji. Organizować możesz ją samodzielnie lub z udziałem wykwalifikowanych pracowników firmy przeprowadzkowej. Jednak musisz pamiętać na tym etapie nie tylko o spakowaniu swojego dobytku czy przewiezieniu go bezpiecznie w nowe miejsce, ale również o kwestiach formalnych. Po rozpakowaniu swoich rzeczy przychodzi czas na załatwienie niezbędnych spraw urzędowych i administracyjnych. Uwaga! Niektóre z nich mają ściśle określone terminy, których musisz się trzymać. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać?
Po pierwsze musisz się zameldować nowym miejscu – formalności przy przeprowadzce związane ze zmianą adresu
Jeśli organizujesz przeprowadzkę międzynarodową, czyli np. sprowadzasz się do Polski zza granicy, albo przeprowadzkę w Warszawie, z jednego mieszkania do innego, albo przeprowadzkę na studia, bardzo ważną kwestią jest meldunek.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinieneś najpóźniej w 30 dniu od zamieszkania w lokalu, w którym chcesz się zameldować, dopełnić takich urzędowych formalności. Jeśli zamierzasz mieszkać na stałe pod konkretnym adresem, zameldujesz się na pobyt stały. Analogicznie, np. przy wyjeździe na studia, mieszkając czasowo w danym miejscu przez ponad 3 miesiące, zameldować powinieneś się na pobyt czasowy. Możesz mieć jednocześnie jeden meldunek na pobyt stały i jeden na pobyt czasowy, pod dwoma różnymi adresami.
Obowiązku meldunkowego dopełniasz w urzędzie gminy lub w urzędzie miasta właściwego dla Twojego nowego miejsca zamieszkania. W wielu miejscach w Polsce istnieje już możliwość złożenia wniosku online w tej sprawie za pośrednictwem platformy ePUAP. Skorzystasz z takiej opcji, jeśli masz Profil Zaufany.
Zaktualizuj dane w urzędach i instytucjach – m.in. w urzędzie skarbowym
Kiedy już zameldujesz się po przeprowadzce w nowym miejscu, musisz zaktualizować swoje dane adresowe w:
- Urzędzie skarbowym – jeśli zmieniasz właściwość urzędu skarbowego, czyli przenosisz się do innej gminy, Twoim obowiązkiem jest aktualizacja danych identyfikacyjnych.
- ZUS lub KRUS – przy przeprowadzce, która wiąże się ze zmianą właściwego oddziału ZUS lub KRUS powinieneś zaktualizować dane adresowe. Pracodawca może zgłosić Twoją zmianę adresu, ale warto samemu to zweryfikować.
- Urzędzie miasta lub gminy, w wydziale komunikacji – jeśli masz pojazd mechanicznym, zmiana adresu powinna zostać dodana do dowodu rejestracyjnego. Masz na to 30 dni od daty zmiany.
- Bank – zaktualizuj swój adres korespondencyjny we wszystkich bankach, gdzie masz konto, kredyt itp., by móc otrzymywać na odpowiedni adres ważną korespondencję.
Analogicznie, jeśli organizujesz przeprowadzkę biura w Warszawie czy w innym mieście, musisz aktualizować dane adresowe firmy w dokumentach firmowych, na stronie internetowej, materiałach promocyjnych i zwłaszcza w CEIDG czy w ZUS i US.
Zawiązanie ważnych umów w nowym miejscu przy zmianie miejsca zamieszkania – czyli co jeszcze musisz załatwić?
Jako nowy lokator w mieszkaniu lub domu musisz zadbać o uruchomienie mediów w nowym miejscu. Zatem skontaktuj się z elektrownią, gazownią czy wodociągami, by zawrzeć stosowne umowy i zlecić podłączenie lub przepisanie liczników na siebie.
Umów się na instalacje telefonu, internetu czy telewizji, jeśli chcesz z nich korzystać. Powinieneś też zgłosić się do odpowiedniej jednostki, by uregulować kwestie związane z odprowadzaniem opłat za wywóz śmieci.
Co ciekawe, jeśli dotyczy Cię przeprowadzka z psem, znajdź w nowym miejscu lecznicę, która od tej pory będzie leczyła czworonoga. Jej bliskość od Twojego miejsca zamieszkania ma znaczenie dla szybkości reakcji w nagłych sytuacjach.